Zawiłość prawa na przykładzie zgłoszenia budowy domu do 70 m2

Zawiłość prawa na przykładzie zgłoszenia budowy domu do 70 m2

W naszej pracy wielokrotnie zachodzi konieczność szczegółowego analizowania aktów prawnych. Najczęściej studiowanymi są rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz ustawa prawo budowlane.

Dzisiaj przytoczymy artykuł, który można uznać za kuriozalny:

Art. 30.5j. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, przepisów ust. 4b zdanie drugie, ust. 5 zdanie drugie i trzecie, ust. 5aa, 5c, 5d i 6–7 nie stosuje się.

Jest to doskonały przykład w jaki sposób konstruowane jest prawo w Polsce – pełne odwołań do innych artykułów lub paragrafów. Dla osoby niezaznajomionej z analizą przepisów może wydawać się to absurdalne, jednocześnie wzbudzając zarówno rozbawienie, jak i niepokój.

Jeżeli jednak rozszyfrujemy powyższy zapis, to otrzymamy konkretną informację. Rozbijmy go na poszczególne elementy:

Art. 30.5j.

  1. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a,
  2. przepisów ust. 4b zdanie drugie,
  3. ust. 5 zdanie drugie i trzecie,
  4. ust. 5aa
  5. 5c
  6. 5d
  7. i 6–7 nie stosuje się.

Część 1:

Art. 29 ust. 1 pkt. 1a:

Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa wolno stojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 , których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych inwestora.

Część 2:

Nie stosuje się zapisów ust. 4b zdanie 2

4b. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1–4, należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1–4. Organ administracji architektoniczno-budowlanej po otrzymaniu zgłoszenia dokonuje jego sprawdzenia w zakresie, o którym mowa w art. 35 ust. 1.

Zatem organ administracji architektoniczno-budowlanej po otrzymaniu zgłoszenia nie dokonuje jego sprawdzenia w zakresie, o którym mowa w art. 35. Ust. 1.

Bowiem wg art. 35 ust. 1. Organ administracji arch. Budowlanej sprawdza zgodność projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego z:

– ustaleniami planu miejscowego – wymaganiami ochrony środowiska
– z przepisami techniczno-budowlanymi
– a także sprawdza kompletność projektu pod kątem opinii, uzgodnień oraz uprawnień i zaświadczeń projektantów.

Podsumowując zatem część 1 i 2 na obecną chwilę pierwotny zapis brzmi:

Do zgłoszenia budowy wolno stojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych inwestora organ administracji architektoniczno-budowlanej nie dokonuje jego sprawdzenia w zakresie zgodności z:

– ustaleniami planu miejscowego
– wymaganiami ochrony środowiska
– przepisami techniczno-budowlanymi
– a także nie sprawdza kompletności projektu pod kątem opinii, uzgodnień oraz uprawnień i zaświadczeń projektantów.

Część 3:

Idźmy jednak dalej i zobaczmy co jest pod trzecią częścią zdania:

ust. 5 zdanie drugie i trzecie

Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

Zatem:

Organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może wnieść sprzeciwu. Do robót budowlanych może przystąpić niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia.

Dom w Łomiankach – proj. A8 Architektura

Część 4:

5aa. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 5, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 6 i 7, oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych. Przepis ust. 5e stosuje się odpowiednio.

Zatem: Nie ma podstaw do tego, aby organ mógł wydać zaświadczenie o braku sprzeciwu, ponieważ z założenia nie może wnieść sprzeciwu do zgłoszenia.

Część 5:

5c. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.

Zatem:

Organ administracji architektoniczno-budowlanej nie ma możliwości nałożenia na zgłaszającego postanowienia o uzupełnieniu brakujących dokumentów.

Część 6:

5d. Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 5c, przerywa bieg terminu, o którym mowa w ust. 5.

Zatem:

Nie ma możliwości, aby w jakikolwiek sposób został wstrzymany bieg terminu, ponieważ można dokonać robót niezwłocznie po zgłoszeniu.

Część 7:

6. Organ administracji architektoniczno-budowlanej wnosi sprzeciw, jeżeli:

1) zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę;

2) budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, inne akty prawa miejscowego lub inne przepisy;

3) zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 7, w miejscu, w którym taki obiekt istnieje;

4) roboty budowlane zostały rozpoczęte z naruszeniem ust. 5.

6a. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora pocztowego, o którym mowa w art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, albo, w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, dzień wystawienia dowodu wysłania, o którym mowa w art. 40 tej ustawy, albo, w przypadku skorzystania z publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 tej ustawy, dzień odebrania dokumentu elektronicznego przez operatora wyznaczonego.

7. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć, w drodze decyzji, o której mowa w ust. 5, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować:

1) zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia;

2) pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;

3) pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;

4) wprowadzenie, utrwalenie, zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Zatem organ administracji architektoniczno-budowlanej ponownie nie może wnieść sprzeciwu, ani nałożyć na wnioskodawcę obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.

Dom Oszczędny – proj. A8 Architektura

Podsumowanie

Art. 30.5j. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, przepisów ust. 4b zdanie drugie, ust. 5 zdanie drugie i trzecie, ust. 5aa, 5c, 5d i 6–7 nie stosuje się.

Powyższe zdanie po rozszyfrowaniu brzmi następująco:

Do zgłoszenia budowy wolno stojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 , których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych inwestora organ administracji architektoniczno-budowlanej nie dokonuje jego sprawdzenia w zakresie zgodności z:

– ustaleniami planu miejscowego
– wymaganiami ochrony środowiska
– przepisami techniczno-budowlanymi
– a także nie sprawdza kompletności projektu pod kątem opinii, uzgodnień oraz uprawnień i zaświadczeń projektantów.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może wnieść sprzeciwu. Do robót budowlanych może przystąpić niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia.

Nie ma podstaw do tego, aby organ mógł wydać zaświadczenie o braku sprzeciwu, ponieważ z założenia nie może wnieść sprzeciwu do zgłoszenia.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej nie ma możliwości nałożenia na zgłaszającego postanowienia o uzupełnieniu brakujących dokumentów.

Nie ma możliwości, aby w jakikolwiek sposób został wstrzymany bieg terminu, ponieważ można dokonać robót niezwłocznie po zgłoszeniu.

Zatem organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może wnieść sprzeciwu, ani nałożyć na wnioskodawcę obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.

W dużym skrócie oraz sporym uproszczeniu* budynki mieszkalne jednorodzinne o powierzchni zabudowy do 70 m2 można budować bardzo prostym trybem niezwłocznie po zgłoszeniu chęci ich budowy w odpowiednim urzędzie (zazwyczaj w Starostwie).

*istotny jest tu obszar oddziaływania zamykający się w obrębie własnej działki. Jest tu także sporo ryzyk wynikających z tego, że nie każdy inwestor może znać przepisy prawa budowlanego. To jest jednak temat na osobny artykuł.

Jeżeli dotrwaliście aż tutaj, to macie namiastkę tego, jak skonstruowane są przepisy naszego prawa. Przy okazji chcąc budować dom dla siebie o powierzchni zabudowy do 70 m2, możecie skorzystać z uproszczonej procedury. 😉

arch. Jacek Jurkiewicz

Przeczytaj także:

A8 Architektura
Piotr Lewandowski
ul. Osmańczyka 10/112
01-494 Warszawa
© A8 Architektura 2025

Projekt i realizacja:
Creo Ignis © 2020
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Dowiedz się więcej o plikach cookies.